Jak działa czujnik Halla?

Czujnik Halla jest elementem, z którego najwięcej korzyści czerpią kierowcy samochodów. Znalazł on swoje zastosowanie w konstrukcji pojazdów i jest on odpowiedzialny za pomiar pola magnetycznego. Jakie znaczenie ma to dla samochodów i ich kierowców? I jak działa czujnik Halla?

Czujnik Halla to niewielkie urządzenie pomiarowe wykorzystywane przy produkcji samochodów. Nazwa sensora pochodzi od nazwiska amerykańskiego fizyka, Edwina Halla, który w 1879 roku odkrył zjawisko polegające na występowaniu różnic potencjałów w przetworniku, przez który przepływa prąd elektryczny. Wbrew niewielkiemu rozmiarowi, czujnik Halla odgrywa dużą rolę w wielu układach znajdujących się w samochodach.

Jak działa czujnik Halla?

Czujnik Halla wykonany jest z materiału o właściwościach półprzewodnikowych. W samochodach umieszcza się go w polu magnetycznych, do którego przykłada się napięcie wymuszające poprzeczny przepływ elektronów w stosunku do jego położenia. Powstające w tym momencie napięcie na elektrodach ustawionych prostopadle pozwala określić wartość natężenia pola magnetycznego. Stosowane w motoryzacji czujniki hallotronowe służą do określania położenia i prędkości obrotowej wału rozrządu oraz wału korbowego. W układach ABS czujnik Halla wykorzystywane jest do pomiaru prędkości obrotowej kół. Dużą zaletą czujnika hallotronowego jest możliwość określenia danej prędkości od zera, co nie jest możliwe przy zastosowaniu czujników indukcyjnych. Czujnik Halla pomaga także przy ruszaniu pojazdem pod górę tzw. Hill Holder, określeniu położenia reflektorów, pomiarze kąta obrotu kierownicy, wyznaczeniu poziomu otwarcia szyb elektrycznych, położeniu pedału gazu otwierającego przepustnicę (pomiar kąta otwarcia) czy pomiarze przyspieszenie pojazdu.

Uszkodzony czujnik Halla – co robić?

Uszkodzenie czujnika Halla może powodować szereg błędów. Z początku konsekwencje niesprawnego czujnika hallotronowego będą niewielkie, z czasem mogą się one przerodzić w uciążliwe i kosztowne naprawy. Najniebezpieczniejszymi konsekwencjami są problemy z zapłonem tzw. wypadanie zapłonu, błędne pomiary, niewłaściwa praca silnika, brak mocy i gaśnięcie samochodu na niskich obrotach. Samodzielna wymiana czujnika Halla w aucie to koszt samej części wynoszący około kilkadziesiąt złotych. W przypadku zlecenia wymiany serwisowi samochodowemu należy liczyć się z wydatkiem dwu-, trzykrotnie większym. Nie warto jednak zwlekać z naprawą i ignorować złe działanie pojazdu, ponieważ dalsze naprawy mogą się okazać znacznie kosztowniejsze.